PDF Nyomtatás E-mail

 

A GÓTIKUS HASTÁNCRÓL


A gótikus hastáncművész nem puszta koreográfiával, inkább performance-szal lép színpadra. Öltözéke, kelléktára, zeneválasztása, a hastánc mozdulatok kivitelezése és előadásának kisugárzása eltér a hagyományos hastáncosétól. Aki nem vonzódik a mitológia teremtményeihez vagy a cyberborg létformához, meg sem értheti. Aki üresnek tartja az éjszakát, sosem fog hitelesen gótikus hastáncot előadni.

Ha azt mondjuk; gótikus hastánc, technikailag alapvetően kétféle kivitelezésre gondolhatunk (melyek szintén több ágra szakadnak):

I. GOTHIC TRIBAL FUSION (A TÖRZSI/TÖRZSI FÚZIÓS/ATS HASTÁNC GÓTIKUS HATÁSÚ FÚZIÓJA)

II. GOTHIC CLASSIC (A KLASSZIKUS HASTÁNC "GÓTIKUSSÁ TÉTELE")


A gótikus stílus Amerikából indult, nem meglepő! Mi lehet az üzenete? A tradicionális hastánc egyetlen gyönyörű nő, nem is színpadra lépéséről, hanem bevonulásáról szól. A női test vonalait a lehető legesztétikusabban mutatja be, „ezeregyéji” értelemben elrepíti a szemlélőt a lelki és testi emelkedettség birodalmába. Bármennyire is kiteljesítheti a nő ebben a műfajban önmagát, ne feledjük, hogy a hastánc egy olyan világból származik, ahol a női szépség egyetlen feladata a férfi kiszolgálása!

 

Már a törzsi, azaz tribal hastánc is erre az elvárásra egyfajta lázadásként jelent meg. A törzsi táncosok női, közösségi tevékenységgé formálták a hastáncot, mely a kezdetekben is lehetett. (Hiszen minden tánc az ünnepeken, a közösségi életben, nem színpadi emelvényen, hanem a puszta földön született meg.) A törzsi hastánc arra biztat, ne kívülről figyeld, hanem belülről éld meg a hastáncot! A nő már első sorban önmaga örömére, nem egy férfi vágyának felcsigázása kedvéért táncol. Megismeri saját testét, belülről figyeli érzéseit, s akaratlanul is előtérbe kerül a hastánc mozdulatok női misztikummal, szüléssel, élettel, halállal összefüggő szerepe. És ez a fajta, gyökerekhez kötődő, sámánisztikus vonású női lét a nőknek mindig is öntudatot, erőt adott, a férfiakat viszont többnyire elgyámoltalanította.

 

 

Ahogy a nyugati világ magáévá tette a Közel-Kelet táncát, egyre inkább merte alakítani. A hastánc olyan magas szintű testtudatot ad művelőjének, hogy bátran megkísérelheti összegyúrni egy másik táncstílussal. A különböző fúziós táncok sorra születtek meg. Így lett a gothic tribal fusion a törzsi hastánc egyik, gótikus hatású hajtása. A táncosok észrevették, hogy ha a hastánc izolációs mozdulatait –azaz a külön-külön testrészek, izomcsoportok mozgásának szétválasztását- eltúlozzák, akkor mozgásuk hasonlítani kezd egy robot vagy egy életre kelt baba szaggatott mozgására. És mivel ez a mozgás nem kellemes a szemnek, mivel természetellenes, a szemlélőből inkább borzongást, mint kellemes elernyedést vált ki. Sőt! Megkockáztatom, hogy a gothic tribal-t a kezdő hastáncos bajlódása ihlette. Aki már tanult hastáncot, tegye a szívére a kezét, és emlékezzen vissza! A mozdulat nem megy olyan lágyan, mint szeretnénk, megakad, mert elfárad az izomzatunk vagy az agyunk. Egyszer beszélgettem egy lánnyal, aki pár hónapja kezdett hastáncot tanulni. Nevetve mesélte, hogy élete párja "kis terminátoromnak" szólítja, ha otthon brillírozni próbál.

 

 

A komor hangulat hamar talált is egy szubkultúrát, mely megjelenésében, érdeklődési körében hasonlított az új hastánc-ötlethez: a viktoriánus korszakot megelevenítő, gothos-darkos beütésű, gőzgépek és még nem műanyagból készült szerkezetek iránt érdeklődő steampunkot. A gothic tribal koncepciója kialakulhatott, és  kijelenthetjük, ez a stílus szisztematikusan, fejbúbtól a lábujjig, felrúgja, vagyis inkább kitekeri a klasszikus hastánc mozdulataira vonatkozó összes szabályt!

 

 

 

Mivel a fejlődés nem állhat meg, több hastáncos feltette a kérdést: Miért ne kelthetnénk életre a gótika világának jellemző teremtményeit is, például a vámpírokat? Egy hatásos smink, egy ruha, egy hagyományos legyező fátyol, túlvilági zene, egy sejtelmes tekintet, és a klasszikus hastánc mozgáskultúrájából, gyönyörű vonulásából, tartásából születhetett VALAMI MÁS… A gótikus hastánc egy lehetőség arra, hogy mindent eltáncoljunk, ami bennünk él: boszorkány, vámpír, angyal...

 

 

 


Ott vannak még a különböző népek mitologikus teremtményei, vagy a különböző sci-fik és fantasyk. Életre kelhetnek lázálmaink és félelmeink. Vagy akár egy 300 évvel ezelőtt élt festő művei is magával ragadhatnak. A gótika világát, így a gótikus hastáncot is egyszerűen úgy jellemzik, mint énünk sötét oldalát. Ez nem feltétlenül van így! Hiszen pl. egy tündér vagy egy légelementál földöntúlian csodás is lehet! Pont énünk jó oldala, mely után vágyakozunk körülnézve a szürke városban. A szerencsétlenül filmre vitt Xena, mint női harcos karaktere, egy igényes táncprodukcióban mennyire ütős lehetne, anélkül, hogy „sötét énnek” titulálnánk!

 


 

Ábrázolhatunk konkrét figurákat vagy elvont fogalmakat: dühöt, sejtelmességet, szorongást, boldogságot, bujaságot, ártatlanságot, humort... Rajtunk múlik, csak akarjunk hatni, szólni közönségünkhöz! Nem szabad abba a hibába esni, hogy öncélúan mindenféle fura ruhát magunkra húzunk! A gótikus hastáncos feladata nem pusztán szórakoztatni! Színházi értelemben vett élményt kell adnunk!

 

 

Találj rá saját gótikus hastáncművész énedre! Merj táncolni!