Oktatás PDF Nyomtatás E-mail

 

Sokáig gondolkodtam azon, milyen módszerekkel lehetne valakiből előhozni azt, amivé válni szeretne. Segíteni szeretnék mindenkinek abban, hogy merjen táncolni!  Összeszedtem tehát mindazt, amit eddigi élményeimből hasznosnak ítéltem: drámatagozatos középiskola, pedagógia szak, szakedzői diploma, harcművészeti és táncművészeti tapasztalatok, edzői tapasztalatok.

Az a célom, hogy mind a klasszikus hastánc, mind a törzsi fúzió mozdulatait elsajátítva rátaláljanak tanítványaim a saját gótikus hastáncművész énjükre! Szeretném, ha értenék a mozdulataikat, hogy a saját testükön érezzék a különbséget ugyanazon mozdulat klasszikus és fúziós stílusú kivitelezése között.

 

 

 


Milyen rendszerben tanulhatok táncolni?

Az érdeklődők több óra közül választhatnak, akár kombinálva is azokat:

- kezdő/újrakezdő koreográfia,

- haladó/középhaladó koreográfia,

- kezdő/újrakezdő technikai/improvizációs,

- haladó/középhaladó technikai/improvizációs

- szintfüggetlen technikai/improvizációs

- szintfüggetlen "flow" (folyamatos tánc, az oktató lekövetése)

A középhaladó/haladók számára mindegyik óratípus nyitott. Kezdő/újrakezdők számára értelem szerűen csak a szintjüknek megfelelő és a szinfüggetlen órák! A középhaladó/haladók maximum heti 5, a kezdő/újrakezdők maximum heti 4 órán vehetnek részt. Az órák 90 percesek, kivéve a "flow" órát, ami 60 perces.



Ki az újrakezdő?

 

Újra kezdőnek az számít, aki már legalább két éve nem hastáncolt, függetlenül attól, előtte mennyi ideig járt hastánc oktatásra. Kérés esetén kipróbálhatja az erősebb csoportot is, elfogadva az eshetőséget, hogy tanári javaslatra, a saját fejlődése érdekében, visszatér bizonyos időre a kezdő csoportba!

Az is újrakezdőnek minősül, aki ugyan jó ideje folyamatosan tanul hastáncolni, de úgy érzi, zúg a feje a sok tudnivalótól, szeretne visszanyúlni az alapokhoz, azokat újra rendszerbe foglalni, átismételni, korrigálni a valaha nem pontosan vagy hiányosan berögzült mozdulatokat. Minden mozgásformában előbb-utóbb bekövetkezik egy ilyen pillanat, ez természetes folyamat!


 


Ki jelentkezhet a haladó/középhaladó órákra?

Ne aggódj, ha még nem foglalkoztál soha a gótikus stílussal! A hozzánk jelentkező középhaladó/haladók jelentős részére ez a jellemző, amennyiben nem nálunk kezdtek hastáncot tanulni! Középhaladó/haladó órákra az jelentkezhet, aki függetlenül a hastáncban töltött éveitől vagy a tanult stílustól, rendelkezik a következő alapismeretekkel, és azokat bármikor képes önállóan bemutatni:

1. legalább kétféle csípő rázástechnika

2. csípővel és mellkassal a következő alapmozdulatok: vízszintes kör, vízszintes nyolcas (mind két lábon állva, mind pózlábbal)

3. legalább kétféle mozdulat egyszerre, de izoláltan:

a., csípőrázás és egy másik, tetszőleges mozdulat vállal vagy csípővel vagy mellkassal vagy egész testtel vagy karral vagy hassal,

b., rázás és lépés nélkül két tetszőleges testrész egyidejű, tetszőleges mozdulata,

c., lépés összekötése legalább két csípő és legalább két másik testrész (váll, karok, fej, mellkas, has vagy teljes test) mozdulatával (tehát legalább 4 különféle mozdulatot már képes lépéssel összehangolni, természetesen egymás után)

4. legalább egyféle forgás biztos és szép kivitelezése

5. legalább egyféle testhullám ismerete

6. a következő fogalmak ismerete legalább elméletben: súlypont, súlypont áthelyezés, izoláció, alaptartás, forgástengely, szimmetria, 3 dimenziós tér, kontrakció

7. képes önállóan bemutatni legalább két váll, két mellkas, két csípő, egy karmozdulatot és egy lépést, a mozdulatsort önállóan választja ki, szabadon kombinálja a sorrendet tetszés szerint

Ha jelentkezel, az első alkalommal biztosan átesel egy szintfelmérésen, tehát, ha koreográfiára szeretnél jönni, számolj akkor is egy azt megelőző, technikai órán való részvéttel! Semmi pánik, drukkolunk! Ha épp izgultál, hidd el, akkor is látni fogjuk a tudásod szintjét!


 

Mikor kerülhetek át másik csoportba?

Minden esetben tanári javaslatra lehet átkerülni kezdőből haladó csoportba, aminek pillanata személyfüggő! Ha új jelentkező vagy, és bizonytalan, hol kezdhetnél, vagy ha már egy ideje hozzánk jársz, de elakadtál, kérdezd az oktatót a Ezt a címet a spamrobotok ellen védjük. Engedélyezze a Javascript használatát, hogy megtekinthesse. címre írva!

Ha valaki koreográfia órára jelentkezik (akár kezdő, akár haladó), számoljon a lehetőséggel, hogy a 3. óra után tanári javaslatra áttanácsolhatják a technikai órára (anyagi veszteség nélkül!!!), hiszen nem vagyunk egyformák, és a tánciskola célja, hogy mindenki a képességeinek leginkább megfelelő oktatást kapja saját maga, és a csapat érdekében is!

Önálló döntés alapján bármikor át lehet menni koreográfia óráról technikai órára, ha valakinek túl gyors a haladási tempó.

Ha valaki haladó csoportba jelentkezett, meg is felelt a követelményeknek, menet közben akkor is kiderülhet, hogy az lenne számára az ideális, ha egy időre inkább a kezdő csoportba járna! Ezt sosem kell sértésnek venni, mert a cél, hogy a létező legjobbat hozhassa ki magadból mindenki! Az első taps igazolni fogja az oktató döntését!

A technikai/improvizációs órába bármikor lehet csatlakozni, de a koreográfia órába csak a 8-12 hetes turnus elején! Erről mindig pontos olvasható a honlapon és az Fb oldalon!

Párhuzamosan bárki kipróbálhatja a koreográfia és a technikai/improvizációs órát, ha csak előzetesen nem tanácsolta el a tanár valamelyiktől, megindokolva javaslatát.

A szintváltás sosem jár anyagi vagy erkölcsi veszteséggel!!!!



A technikai/improvizációs óra felépítése:

Az órák első felében az erősítő és nyújtó bemelegítés (jóga, pilates, gyógytorna, harcművészet elemei) után elsajátítják a tanulók  a hastánc mozgáskultúráját. Gondoskodom arról, hogy mindenki a fejlődési ütemének megfelelő feladatot kapjon, mert sem a kezdők, sem a haladók nem képeznek homogén masszát. Az elméleti oktatás természetes velejárója a tanulásnak. Az óra második felében valamilyen kreatív feladatot kapnak a résztvevők. Például egy gótikus hatású festményt kell tánc formájában életre kelteni, netán valamelyik őselemet kell mozdulataikkal megjeleníteni. Néztünk már videoklipet is az órán, és utána igyekeztünk visszaadni annak üzenetét. Máskor párban dolgozunk. Megtanulunk érzelmeket közvetíteni a testünkkel, az arcunkkal, a mozdulatainkkal. Megtanulunk természetesen mozogni minden kellékkel, mely hozzá tartozhat a gótika világhoz. Cél a szabad tánc és a biztos, összeszedett mozgás, ezzel együtt az egyéniség megtartása. És ami nélkülözhetetlen egy valamire való gótikus hastánc előadáshoz; a tanítványok kreativitása fejlődik nagymértékben, újra meg kell tanulni játszani! Az órát nyújtás zárja. Az órán van lehetőség kérdezni.

 


Kinek ajánlott a technikai/improvizációs óra?

- aki részletesen, precízen az alapoktól kívánja megtanulni a gótikus hastánc rendszerét

- aki lépésről lépésére szeretné megismerni a mozdulatokat

- aki betonbiztos alapokra vágyik, mielőtt mások előtt megmutatná tudását

- aki tudja magáról, hogy nehezebben parancsol a testének, nehezebben sajátít el új mozgásformát

- akinek szüksége van arra, hogy tökéletesen megértse, mit miért tanul vagy csinál

- aki szóló táncosi karrierre vágyik

- aki alkotói szabadságra vágyik, hogy improvizációval álljon színpadra, szabadon engedve képzeletét

- aki szeretné önmagát megtalálni, kibontakoztatni személyiségét

- aki nehezen alkalmazkodik másokhoz

- aki szeretne a saját tempója és lehetőségei szerint haladni

- akit hátráltat a közelgő fellépési drukk

-aki szeretné elsajátítani, hogyan hallja táncosként a zenét, szeretne minden zenére megfelelő ritmusban mozogni, akár első hallásra is

-aki érdeklődik az előadó művészet fortélyai iránt

- akinek hiányos a tudása, és szeretné befoltozni ezeket a lukakat

- aki úgy érzi, megrekedt a fejlődésben, és szeretne új célokat találni, elérni

- aki minél több eszközt szeretne megismerni

 


A koreográfia óra felépítése:

A bemelegítés és nyújtás itt is olyan, mint a technikai óra esetében. A koreográfia órán csak azokkal a mozdulatokkal foglalkozunk, melyek megjelennek a koreográfiában. A koreográfia mindig egy adott stílusban készül, tehát hosszabb elmélyülést biztosít egy adott gótikus hastánc irányzatban, de a szükséges mozdulatokat kiragadva, és nem rendszerben tanuljuk. Lehetőség szerint minden órán ismételjük a már megtanultakat, és tovább haladunk a koreográfiával! Cél: 8-12 hét alatt egy színpadképes produkció létrehozása, melyet nem csak egyszer, de a jövőben többször előadunk, hogy igazán beérhessen a tánc. Az órán van lehetőség kérdezni.

 

 



Kinek ajánlott a koreográfia?

- aki bizonytalan egyénileg színpadra állni, vagy tudása ahhoz még nem elegendő

- aki még órán is szégyenlősnek érzi magát a kreatív, improvizációs gyakorláshoz

- akit biztonsággal tölt el, hogy fix mozdulatokba kapaszkodhat, elrettenti a színpadi improvizáció gondolata (sok koreográfia egyénileg is előadható a későbbiekben, míg mások csak csoportban mutatnak jól)

- aki egy adott zenét vagy számot mélyebben meg szeretne ismerni, aki egy konkrét számra szeretne jól mozogni, megismerni annak zenei mélységét

- aki meg szeretné tanulni a csoportos tánc rejtett fogásait, sajátságait

- aki biztos mozdulatkombinációkat szeretne beégetni az idegrendszerében, melyek bármilyen másik zenére átültethetőek, improvizációkor előhozhatóak

- aki meg szeretné ismerni a koreográfia készítés rejtelmeit, útmutatást szeretne kapni saját koreográfiája felépítéséhez

- aki javítani szeretné mozdulatai pontosságát, mozgásmemóriáját, hiszen a koreográfia másképp fejleszti a tánctudást, mint a technikák gyakorlása vagy az improvizáció

- eszközös koreográfia esetén, aki egy eszköz használatában alaposan és heteken át szeretne elmélyedni

- akit motivál, keményebb munkára ösztönöz a közeli cél, a 8-12 héten belül esedékes fellépési lehetőség

- aki nem látja hosszú távon előre, hogy biztosan részt tud/akar venni az órákon

- aki jól tud másolásos módszerrel tanulni

- ha van benned annyi felelősség érzet, hogyha már igent mondtál egy fellépésre, csak valós vészhelyzet esetén mondod azt vissza, ezzel plusz munkát okozva a csapatnak. Ha baj van, mindig megértőek vagyunk, segítünk! De linkséggel senkinek nincs joga visszafogni a csapatot!

- ha képes vagy pontosan érkezni, ami a közös munkánál kiemelten fontos


 

A "flow" óra felépítése

A "flow" 60 perces, ennek oka, hogy intenzívebb, mint a másik két óratípus. Rövid táncos bemelegítés után folyamatosan és intenzíven végigtáncoljuk az órát, néhány, 1-2 perces pihenők tartunk csupán. Ezen az órán az oktató nem magyarázza, nem javítja a mozdulatokat, hanem az oktató is táncol, akit a csoportnak le kell követnie. Az oktató törekszik a csoport ritmusát felvenni, és nem követhetetlenül gyors zenére táncolni. A mozgássorozatok gyakran ismétlődnek is. Különféle eszközökkel is táncolunk az órán. Az oktató előtáncolhat improvizációt, de koreográfiát is. (De komplett koreográfia nem tanulható meg ezen az órán.) A foglalkozást nyújtás zárja. Az órán nincs lehetőség kérdezni.



Kinek ajánlott a "flow"?

- aki jól tud másolással tanulni

- aki a már megtanult és megértett mozdulatokat folyamatos táncmozgássá szeretné alakítani

- aki új ötletekre, mozdulatkombinációkra vágyik

- aki növelni szeretné állóképességét, tüdő kapacitását

- akinek gondot okoz a mozdulatok zökkenőmentes egymásba fűzése

- aki egy-egy mozdulatot szeretne többféle zenére is kipróbálni

- aki a zenét tánc közben szeretné "megérezni"

- aki a különféle eszközök használatát szeretné folyamatában megtanulni

FIGYELEM! CSAK EZZEL  A MÓDSZERREL KEVESEN KÉPESEK JÓL MEGTANULNI TÁNCOLNI, FŐLEG FELNŐTT FEJJEL ÉS TELJESEN KEZDŐKÉNT! KIEGÉSZÍTÉSNEK VISZONT A TÖBBSÉGNEK AJÁNLOTT.




Milyen zenére táncolunk?

Zenei repertoárunk mindenre nyitott, ami a szubkultúra része: klasszik rock, glam rock, epic rock, progrock, goth rock, epic metal, symphonic metal, nu metal, death & black metal, doom metal, power metal, steampunk, industrial, worldmusic, orient music, rockkabilly, dupstep, stb.

A gótikus hastánc stílusai is igen változatosak: metal bellydance, gothic tribal fusion, gothic freestyle, steampunk, cybergoth, gothic classic, illetve ezt is kombinálhatjuk sokféle eszközzel és más táncstílusokkal.

 

 


Kötelező fellépni? Mikor léphetek fel?

A fellépés sosem kötelező, de van rá lehetőség, szinttől függetlenül! A koreográfia tanfolyam kétharmadánál el kell döntenie a résztvevőnek, hogy kíván-e fellépni a tanfolyamzáró fellépésen vagy sem.

Akár kezdőként is van lehetőségünk színpadra állni csoportban 3 hónap után, vagy szólóban fél-1 év után. Mindez az egyéni képességünktől, az óralátogatás gyakoriságától, az otthoni gyakorlástól és elszántságunktól függ. A tanár biztosan jelezni fogja, ha már alkalmasnak tart fellépni. Ha elsőre nem megy, sebaj! Nem hiszem, hogy lenne alkalmatlan tanítvány, ha a kitartás megvan!

A fellépések alapvető feltétele - bármennyire ügyes is legyen valaki vagy bármilyen régóta tanuljon az iskolában -, a pontosság, felelősségérzet és megbízhatóság! A fellépéseinken az esetek többségében több produkciót adunk elő. A fellépések leszervezése, egyeztetése, próbarend kialakítása, és maga a fellépés is, sok háttérmunkával jár! Egymást tudjuk előre vinni, segíteni, a sikerélmény is közös. Ha rendszeresen jársz órára, időben megérkezel, előre szólsz, ha valami közbejön, betartod a határidőket, a tanár instrukcióinak megfelelően viselkedsz a fellépés alatt, és törekszel arra, hogy adott helyzetben a létező legjobbat hozd ki magadból, akkor biztosan helyet kapsz a fellépéseken, akkor is, ha kezdő vagy, és akkor is, ha párszor rontasz tánc közben, hiszen mindannyian kezdtük valahol, mindenki bakizhat még haladóként is.

Olyan is előfordulhat, hogy nagyobb fellépés esetén régebbi tanítványokat is visszahívunk fellépni, vagy olyanokat, akik éppen pár hónapos szünetet tartanak. Ez főleg csoportkoreográfia esetén fordul elő, ritkábban szóló tánc esetén.

A fellépések előtt külön próbán (órarenden kívül) gyakoroljuk a csoportos táncokat. Mivel nem csak az aktuális, legújabb koreográfiákkal lépünk fel, hanem régebbi koreográfiákkal is, szükség van azok felelevenítésére. A tapasztalat alapján a szükséges gyakorlási idő 1-3 óra hossza (60-180 perc) koreográfiánként. A próba hosszát mindig az aktuális koreográfia nehézségi szintje, és a csoport adaptálási képessége határozza meg. (Ha valaki rendszeresen jár órára, tehát fejlődik, sokkal könnyebb lesz neki régebbi koreográfiákat feleleveníteni, mint esetleg annak idején megtanulni.)

Ha valaki már tudja, tanulta az adott koreográfiát(ákat), akkor közösen egyeztetett időpontban (pár nappal a fellépés előtt) részt kell vennie a próbán, aminek díja 300 Ft/60 perc/fő. A bérletről is lehúzható a próba alkalom. Egy alkalom 3 óra hossza próbadíjnak felel meg. Ez letáncolható egybe egy 3 óra hosszás próbán is, de bontva is, pl. két másfél órás próbán.

Ha valaki nem tudja a koreográfiát (ákat), melyet régebben tanultunk (mert mondjuk azután csatlakozott a tánciskolához, miután azt tanultuk, vagy annak idején nem jelentkezett a koreográfia tanfolyamra), de mégis szeretné megtanulni, akkor azt magánórák keretében megteheti, és ezt követően felléphet azzal az iskola keretein belül. Az tánciskola régebbi, állandó tagjai kedvezményesebb magánóra díjjal tanulhatnak, mint a külsősök. Ez eseti megbeszélés tárgyát képezi. Magánórát egyszerre több táncos is kérhet, így megoszlik köztük a próbadíj.

 

Mennyibe kerül a fellépő kosztüm?

Tánciskolánkban nincs egységesen varratott egyenruha, fellépő kosztüm. Ennek több oka van:

- Anyagilag nem érzem reálisnak és korrektnek koreográfiánként jelentős többletköltséggel terhelni a tanítványokat, ezt a terhet én magam sem akarom vállalni.

- Megjelenésünk nagyon különböző, ami egyikünknek jól áll, másikunkon botrányosan mutat. A cél, hogy csinos, ízléses, magabiztos nők lépjenek színpadra, akár alacsonyak, akár magasak, akár testesek, akár csontosak. Ha valaki bizonytalan abban, mi áll jól neki, bátran kérheti a csoport és az oktató segítségét. Ha valaki ezt nem teszi meg, de előnytelen a választott viselete, szólni fogok.

- Nem utolsó sorban pedig van személyiségünk és saját ízlésvilágunk, ezért tudunk úgy táncolni, mint senki más! Ennek pedig része a megjelenésünk is.

Minden koreográfiánál megbeszéljük, hogy milyen kosztümöt képzeltem el (színek, szabás, összhatás, kiegészítők, smink). Ezután mindenki megnézi, mi lapul a szekrényében, illetve maga döntheti el, mennyit és hol kíván költeni a kosztümre. Sokat járunk méteráru boltokba, turkálókba, bolhapiacra is. Ebben a stílusban szerencsés helyzetben vagyunk, mivel szinte mindannyian rendelkezünk olyan utcai viselettel, mely kis rafinériával átalakítható hastánc kosztümmé. Ha valakinek végképp nincs megfelelő ruhadarabja, és bármilyen okból kifolyólag beszerezni sem tud, akkor körlevél formájában ír a csoporttagoknak, és elmondja, mire lenne szüksége. Valaki mindig tud kölcsönözni. Ennek egyetlen feltétele, hogy ezt ne az utolsó pillanatban tegye meg, figyeljen oda, mire van szüksége, és időben kérjen segítséget. Többen varrnak, készítenek is fellépő ruhadarabot maguknak vagy a csapatnak. Rendszeresen előfordul az egymásnak készített frizura és smink is.  A végeredmény mindig ízléses, harmonikus és ütős lesz!



Az órák helye, ideje és ára az "Órarend" menüpontban olvasható!

 
IWIWSatartlapGoogle bookmarkDel.icio.usTwitterLinkter.huvipstart.huFacebookMyspace bookmarkDiggUrlGuru.huBlogter.huMyspace bookmarkJP-Bookmark